tirsdag 27. september 2011

E for Evil

Jeg har alltid vært glad i å lage maten min selv. På den måten har jeg  kontroll over hvilke råvarer jeg vil benytte meg av, og hva de inneholder.  
Etter at Solstrålen kom i den alderen der det er naturlig å introdusere fast føde, har jeg blitt enda mer bevisst på hva vi som familie putter i munnen.  
 Det er lettvint å velge halvfabrikater og ferdigmat på butikken, men er det nå egentlig sunt?   Produsentene liker å reklamere med "som hjemmelaget" og "naturlig", men hva er egentlig naturlig med alle ekstraingrediensene listet opp på baksiden av emballasjen?   Og hva har store industrialiserte fabrikker med betegnelsen "hjemmelaget" å gjøre? 


E-stoffer er stoffer som blir tilsatt varer for å dekke et behov og hjelpe til ved produksjonen, bearbeidingen, oppbevaringen og konserveringen av maten. De brukes ofte for å lage billigere (og ernæringsmessig dårligere) mat ved at næringsrike råvarer tynnes ut, smak og utseende forfalskes og varene får kunstig lang holdbarhet. 

Det er gjort lite forskning på den kjemiske reaksjonen som skjer når du blander flere forskjellige e-stoffer sammen, men den forskningen som eksisterer er definitivt skremmende!  For et lite innblikk i hva jeg mener kan du ta en titt på bloggen til Jon-Frede Engdahl, Unødvendig.  Det er skremmende hva industrien mener det er greit å putte i maten vår, og det er minst like skremmende hvor mange av oss som intetanende finner seg i  at dette er mat. 



Jeg er overhodet ikke frøken Perfekt. Det hender vi spiser både Toro og posesuppe her også, men vi prøver å holde oss unna de verste synderne.  Jeg liker å vite hva jeg spiser, og middagene våre består for det meste av ordentlig mat, med ekte, ferske grønnsaker, krydder og urter.   Det er ingenting ekte med krydder-ekstrakter, tørkede grønnsaker og urte-aroma... Det er science fiction og skrekkfilm spør du meg. 

(Det er forresten noe sånt som 15-20 E-er i en pose lørdagssnop)

post signature

1 kommentar:

Erika sa...

Fin blogg du har Vibeke! Den väcker en längtan i mig efter mysigt familjeliv på landet. Underbart!!