fredag 4. juni 2010

To is!


Nå blir det mye is her ser jeg, men det er ikke noe jeg har kontroll over! Maskemamma'n er uforbederlig isoman. På alvor! Jeg aner ikke når galskapen startet, men helt siden jeg som liten pike fikk spise så mye is jeg bare ville hos bestemor, har jeg satt til livs ekstreme mengder deilig iskald nytelse! Jeg minnes med fryd ville orgier i fryseren, en toliter med vaniljeis gikk ned på høykant, gjerne akkompagnert av krem, diverse strøssel, sjokoladesaus og banan! Jeg hadde nattlige raid i fryseren hjemme hos mamma, der fikk jeg nemlig ikke is hver dag, det er det vel strengt tatt ikke noen barn som bør få Noe jeg selv fant strengt urimelig. Lidenskapen for is har fulgt meg hele livet, den dag i dag klarer jeg fortsatt ikke å spise bare én pinneis, eller bare litt is på noen måte. En 10-pakning med lollipop eller pinup holder sjelden mer enn et par dager i min fryser.
Heldigvis for vekt og helse finnes det et vell av sunne varianter man kan lage selv! Mini har allerede skjønt greia med isen, og henger på mamman som en klegg når fryserdøra går opp.
Med sommeren på full innmarsj, tester vi nå naturlige, sukkerfrie alternativ på løpende bånd. Den nye favoritten er saftis laget av 1/2 honningmelon og en banan! Vi kjører hakket frukt i blender og fryser det i isbitterninger. Ingen mystiske tilsetningsstoffer, og akkurat passelig stort for små munner. Som pinne bruker vi cocktailpinner som jeg klipper vekk spissen på!
Neste oppskrift vi skal prøve er den under her, Grønn hverdag heter den. Oppskriften på denne, og mange andre yummylicious, sunne isoppskrifter for store og små ismunner finner du i nettutgaven av månedens Foreldre og barn!


Grønn Hverdag

½ agurk

3 modne kiwi

1 moden pære

2 dl eplejuice

Saften av en halv lime

En håndfull sitronmelisse (kan sløyfes)

Denne isen er så sunn at den fint kan serveres til hverdags. Og smaken er så god at den også egner seg for fest. Dessuten inneholder Kiwi dobbelt så mye vitamin C som appelsin, og inneholder et proteinspaltende enzym, actinidin, som er bra for fordøyelsen!



post signature

Ingen kommentarer: