tirsdag 23. februar 2010

Flyvende blodprøver

Så, vi var å spiste i går, og jeg tror det må være min mest fantastiske matopplevelse så langt! Jeg har vært med på mye, og spist mengder av nydelig tilberedt og anrettet mat, men gårdagens opplevelse var på høyere nivå! the Norwegian Flying Culinary Circus, bestående av Trond, Tor, Hans og Mathias kokkelerer for verdenseliten - og oss! Og de vet hva de driver med! Gutta briljerer i faget, og virkelig leker seg med maten. Vi varmet opp med kremet kråkebollesuppe imponerende servert med røykeffekter og det hele, ristet brød med vinterreker, bakt hvitløksaïoli og lime og en helt sykt god 'singapore pepper crab' Videre fikk vi trøffel og foie gras egg a´la Francki Woo, noe som etter min smak må ha vært det beste med hele kvelden! Fikk ikke med meg navnet på vinen - men sykt god den og (Christian hadde vinpakke til sin mat, jeg tjuvsmakte litt, på alle glassene) .
Så fikk vi Black cod a´la nobu, torsk som merkelig nok smakte litt av nystekte vaffler? Mulig det var en smaksmessig illusjon, maten ble faktisk servert i et gammelt vaffeljern! Nydelig godt, og skulle spises med spisepinner og klassisk sushi - tilbehør! Mmmm
Nå er vi over på flyvende mat, og her kommer de med deilig Vaktel, servert med rosmarinepler, småløk og riesling fløtesaus! NAM sier jeg bare. Det var like før jeg ga pokker i manerer og sleika asjetten.. Nå skulle man jo tro at vi nærmet oss mette? Men neiiiida, rart med det egentlig, så lenge maten er fantastisk nok, så blir man liksom ikke helt mett :)
Hovedretten var helstekt fylt pattegirs med aprikos og pistasjenøtter, sennepssjy med spinat, sopp og gresskar! Aldeles nydelig dette også . Desserten var av den litt mer spektakulære varianten, David toscakake med verdens ferskeste iskrem! Laget a´la minute ved hjelp av flytende nitrogen! Ikke noe jeg ville ha prøvd på hjemme.. Desverre fikk vi ikke sett på når de laget isen, de sto litt bortgjemt ved baren, mulig man fikk sett litt mer hvis man ville ha mer is, det var nemlig også en mulighet. Vi måtte derimot hjem til sykt lite prinsessefrø, så vi avsto fra påfyll.
Alt i alt, en fabelaktig restaurantopplevelse! Gutter - kom gjerne igjen! da kommer vi og.

På bildet ser dere kjøtteksperten, Hans-Kristian, bene ut pattegris. MMmmmmMmm!


Lille har vært kjempepjusk i dag og, og etter lang tid med over 39 i feber føk vi på legevakta med henne. Litt skummelt med legen, han hadde masse spennende (og skumle) instrumenter, og sykesøster stakk i fingeren. grøss og gru! Da ble det plaster og blåsepå, og masse kos på minsta!Flaks hun ikke er som mora som nesten svimer av når legen skal se i blodet, men det ble en nokså høylydt affære. Virus sier dem, er det ikke bedre til imorgen ringer vi fastlegen tenker jeg.

Ingen kommentarer: