onsdag 24. februar 2010

Gammeldagse grytekluter

Da er jeg endelig ferdig med gryteklutene! Det er ikke det at dem er avanserte, for det er de virkelig ikke. Men etter å ha fullført en, så ble det bare så sinnsykt kjedelig å strikke på nr 2.. Resultatet ble jo temmelig bra da, så det ser nesten ut som jeg blir nødt til å strikke fler av disse! Jeg brukte mandarin classic bommulsgarn, 50g av det grønne og litt under 100g av det brune! Oppskriften er hentet her. Jeg fiksa ikke de museørene, så klutene mine er bare hekla rett sammen med fastmasker!




Gammeldagse grytekluter etter Anne Lise Holes oppskrift;
pinne nr 2,5
Legg opp 51 masker og strikk en pinne rett.

2. pinne: Ny farge. Løft 1. maske løst av og strikk rett annenhver maske og annenhver tas løst av pinnen ut.

3. pinne: Løft 1. maske løst av og strikk annenhver maske rett og annenhver maske tas løst av, men på baksiden av tråden.

4. pinne: Strikk med første farge alle masker rett.

5. pinne: Strikk med første farge alle masker rett.

6. pinne: Ny farge og strikkes som pinne 2.

7. pinne: Strikkes som pinne 3. osv.

Altså: Strikk 2 pinner med hver farge og strikk alltid rette masker (aldri vrange).

Grytekluten strikkes i dobbelt lengde (ca. 32 cm.), brettes i to (dobbelt) og hekles sammen med “musetagger”. Lag en løkke i det ene hjørnet underveis, og så er de ferdige!

Ingen kommentarer: