mandag 8. februar 2010

Hummus

Mannen har operert vekk ekstrahjernen i dag! (en kul i bakhodet for de uinvidde)
Alt gikk fint, og han har det bra :) Litt stakkars bare, men det har han all grunn til. Hadde det vært meg hadde jeg lagt meg boms på sofaen og forlangt servering, men ikke helten! Han leker med lille og koser seg! Vi barberte hodet hans for anledningen i går kveld, så nå har han kjempekort hår for aller første gang!
Han ble utrolig kjekk! job well done. Gøy var det og, kanskje man skulle blitt frisør..?

Jeg har lekt meg på kjøkkenet igjen! I dag ble det hummus som lille skal få til lunsj imorgen. Enten på brødskive, eller med frukt eller grønnsaker ved siden av. Mmmm..
Oppskriften jeg har var ikke så veldig bra, hummusen ble litt tørr synes vi. Men jeg kan jo legge den ut likevel! Blir den tørr kan du ha i litt olivenolje, eller litt av kokevannet fra kikertene! (evt laken hvis du bruker kikerter fra boks)

DU TRENGER
200g hermetiske kikerter (uten sukker og salt)
1 lite fedd hvitløk, presset
3ss tahini (sesamfrøpasta)
1-2 ss yoghurt naturell
litt sitronsaft (kan sløyfes)

Ha alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin - kjøres til glatt puré, smak til med evt. sitronsaft.
Hummusen kan oppbevares på glass i kjøleskapet i 3-4 dager.
Serveres med oppskåret grønnsaker eller frukt (eple, pære, fersken, gulrot, sukkererter osv..) eller som pålegg på brødskive. NAM!
Til små barn bør frukt/grønnsaker lettkokes, slik at de blir lettere å tygge.

Velbekomme!




Kikerter kan kjøpes 'ferdige' på boks, men jeg liker nå en gang å gjøre selv.. Da må de ligge i vann i 2 timer (!) så kokes (i 30-60min) før man kan bruke dem til noe som helst..

Tahini kan kjøpes ferdig på din lokale innvandrershop, eller kan enkelt lages selv! Om du prøver på å lage selv, pass på at ikke sesamfrøene svir seg - og ja, tahini i seg selv skal smake gørr.. det blir bra oppi hummusen!

Hummus in the making! Den ferdige tahini'en til høyre oppi der sammen med en klæsj naturell youghurt, kikerter og hvitløk!

Det ferdige produktet! Og vesla's lunsj til imorgen!

Ingen kommentarer: