onsdag 11. august 2010

Sportsfiske

Jeg har fisket Makrell !
Mulig jeg har gjort det før, for mange, mange år siden, men vanligvis går det mest i torsk og sei. Og en og annen steinbit, sånn hvert skuddår.
Det synes når Makrellen kommer. Fjorden koker over av fisk, måkene flakser og skriker og nisa fyker omkring.
Det har aldri vært noen interesse for makrellen i min familie.
Ufisk sier de gamle.
Det var til Maskemannen ble med på hyttetur. "juhuuu!" Roper han entusiastisk, Makrell, Hurra!
Så bar det på havet med oss. To stenger, ei spent Maskemamma og en ivrig mann. Prøve litt her, nappe litt der. Så beit den!
Og jeg skjønner hva han maser om.
Det er GØY å fiske makrell!!
Ikke som torsken, som daff og dorsk trekker litt i snøret på vei mot overflaten. Heller ikke som seien, som drar, napper og trekker i et forsøk på å komme av kroken.
Makrellen drar av gårde i et forrykende tempo! Alle veier gikk snøret, venstre, høyre, under båten, fra båten. Og plutselig var fisken i overflaten så skumspruten sto!
Johooo! Entusiasmen lyste av meg ettersom fiskene beit på atomsilda i enden av snøret mitt.
Og enda bedre ble det når vi kom i land. Filetering av fisk er ikke akkurat favorittgreia mi, men gjøres må det jo. Makrellen var easy-peasy å filetere. Fast og fin i fisken, og fileteres med skinnet på! Superdupert!



Et par timer på fjorden, og vips! Fem - seks middager i fryseren! I dag er det skinnstekt makrell med kokt nypotet, rømmedressing og salat på menyen. Ufisk du liksom, steike godt er det! Makrellen har mye egensmak, og egner seg godt til steking. Litt salt og pepper på, og vips! Nydelig fiskemiddag servert.


post signature

1 kommentar:

Ingrid sa...

Nydelige makreller! :) Flotte å se på, og kan tenke meg de smakte godt ja.