lørdag 27. mars 2010

Fin vin

Siden lille skatt nesten ikke vil ha brystmelk lengre, har Mamman såvidt begynt å snuse på vinflasker igjen.. Før graviditeten var Rødvin noe av det beste jeg visste! Ingenting var bedre enn å kose seg med et glass deilig rødvin en kjølig høst/sommer/vinter/vår kveld! For dem som ikke vet det, har jeg fagbrev som servitør, og har jobbet i bransjen 4-5 år. Man kan trygt si at jeg har drukket mine liter med vin. Men ting har forandret seg. Etter rundt halvannet år i edruelighet har det skjedd noe med smaksløkene mine. Min fantastiske følgesvenn, rødvinen, smaker meg ikke lengre!? Hva er dette? Må jeg begynne på nytt? Prøve meg fram med klissete rieslinger og voksenbrus?
Nei. Det blir ikke.
På min ferd tilbake til Rødvinsmuse tenkte jeg å dele av mine kunskaper. I dag starter jeg en ny serie her i bloggen - Månedens Rødvin! Så får vi se om det blir bare månedens etterhvert, eller om vi må øke til ukens..

Første vin ut er;

Rosso Piceno



Produsent: Saladini Pilastri
Fra: Marche, Rosso Piceno DOC, Italia. EU-sertifisert som godkjent økologisk dyrker.
Drue: 70% sangiovese, 30% montepulciano

Alt skal være økologisk i dag, også vin.
Denne vinen er lagret i 6 mnd på store slovenske eikefat, før den skånsomt blir filtrert og tappet på flaske der den får modne i 4 måneder.
Resultatet blir en tett, mørk og robust Rosso Piceno med duft av mørke moreller og kirsebær! Vinen er bærpreget og saftig, med lekker syrlighet og god munnfølelse.
Dette er en ualminnelig anvendelig matvin, god syrlighet og robust fruktighet gjør den velegnet til et stort spekter av matretter!

Drikk den til: God til kraftige kjøttretter og ellers til tilnærmet all olje- og tomatbasert mat.
Best når servert mellom 15-17 grader.

Ingen kommentarer: