fredag 19. mars 2010

Så var det dette miljøet

I tiden før Lille kom til verden hadde vi som alle andre i vår situasjon mye å sette oss inn i, og bestemme oss for. Hvordan vi skulle gjøre ditt og datt, hvilken barnehage skal hun gå i, hvilke klær skal hun få (og i hvor store mengder trenger man dette da), hvor mye leker er det nødvendig at hun har og ikke minst - hva slags type bleier bruker vi? Inspirert av dagens miljøbevisste samfunn fant mor i huset ut at Tøybleier, det måtte jo være tingen!? Jeg slukte informasjon fra internett og lærte raskt mye nytt.. Som at man trenger bleiebukse i ull og lekre farger utenpå bleien og rispapir eller annet bleieinnlegg til å ha inni bleien. Det fins alt-i-ett-bleier, lommebleier, formsydde bleier, bleier med knapper, bleier med borrelås, og bleier i alle regnbuens farger og festlige mønster! Så var det greia med at disse til tider illeluktende greiene skulle vaskes i vaskemaskinen. Enda en maskin å kjøre hver dag? Blir nå det så miljøvennlig da?
Nå så jeg for meg at dette kom til å bli en heller grisete affære og rådførte meg med min mor. Hun prøvde nemlig tøybleier på meg for mange herrens år siden, sist det var en trend her til lands og kunne fortelle skrekkhistorier om Illrødt utslett på en meget sår barnestump.
Mannen i huset jattet for det meste med, hvilket sikkert var det lureste når fruentimmeret ivret avgårde i hormonrus, og var enig i det meste jeg forestilte meg.
Men etter noen uker der vi mer eller mindre hadde bestemt oss for disse tøybleiene, mistenker jeg han for å ha sakte men sikkert overbevist meg om at vanlige bleier egentlig var minst like bra - om ikke bedre! Om man velger tøybleier må man først kjøpe en hel haug med tøybleier, bleiebukser, rispapir, spesialvaskemiddel og greier i angros, så må man vaske MINST en ekstra maskin med disse bleiene -hver dag- , det blir jo litt ekstra i strømutgifter og det? Bare tanken på å måtte ha to bøtter med våte, illeluktende bleier (ei til bimmelimbleier - ei til bommelom) stående på det varme badet var egentlig nok til at jeg bestemte meg.
All ære til dem som velger å bruke tøybleier på sine søte små, men her i huset ble det vanlige, lettvinte Libero bleier! Dem skal jo kastes i matavfallet, da kan de vel ikke være så ille som de skal ha det til ?
Om du lurer på om du skal bruke tøybleier til din lille kan du leste mer om det her.

Som et lite bidrag til miljøet har vi bestemt oss for at Lille skal få færre klesplagg med bedre kvalitet heller enn mange plagg. Hun vokser jo så fort! Nå om vinteren går det mest i ullplagg. Dyrt er det jo og, så vi sparer både penger og miljøet! Med bodyforlengere fra ManyMonths kan snuppa vår bruke bodyene lengre, hun vokser jo alltid fra lengden på dem før de blir for trange. Superlurt!
Noen utvalgte plagg tar vi vare på til en eventuell nestemann - og for Sol, kanskje hun en dag vil ha glede av å bruke dem til sine barn?
resten har vi tatt vare på i en pose som skal finne veien til Fretex, og forhåpentligvis bli gjenbrukt av noen som trenger det!

Bodyforlengere finnes i flere fine farger, og kan bestilles her!

1 kommentar:

Ingrid sa...

Ull er gull, som det skrives i nøstebarnboka... Genialt med slike bodyforlengere, det har vi bruk for akkurat nå! "Skrive bak øret"