søndag 28. mars 2010

Jo flere kokker

I går var jeg så heldig å ha 3 kjekke menn på kjøkkenet sammen med meg ! Forvirrende nok alle tre med samme fornavn!?
To av guttene, hvorav den ene min egen, er en del av et månedlig matlagingsteam. Før veslejenta kom til møttes vi en gang i måneden for å kose oss sammen med nye oppskrifter, god mat og drikke.
Denne gangen var det min tur å stå for menyen, utfordrende nok bare det. Vi har vært innom flere land på vår kulinariske ferd. Mye god mat har blitt lagd og fortært. Nøkkelen til en vellykket kveld er å finne matretter avanserte nok til at det blir noe å gjøre for alle sammen, men enkelt nok til at vi har det gøy underveis!
Kveldens meny var som følger;

Smørdampede Asparges
servert med skinke og parmesan
Lasagne al forno
laget med hjemmelaget pasta, serveres med salat og rustikke baguetter
Espresso & hjemmelagde sjokoladekjeks

Guttene brettet opp ermene og gikk ivrig i igang med tildelte oppgaver! Selv hentet jeg frem mel og bakeboller. Det var fort gjort å slenge sammen baguettedeig, sjokoladekjeksene derimot.. Huff. Jeg er desverre ikke så god på å holde meg til oppskriften bestandig. Det er jo så mye festligere å ¨ ta en klæsj her og en dæsj der¨, noe som ikke alltid er like heldig med bakverk og desserter. Men de ble gode!
Lasagnen er den beste i hele verden!! Oppskriften har jeg funnet i ei kokebok, men den har blitt modifisert litt etterhvert. Så lagde vi pastaen fra bunnen av, det er tusen ganger bedre enn den du får kjøpt i butikken, og slettes ikke så avansert som folk skal ha det til!

Lasagne al forno

Du trenger:
Ca 12 plater tørket eller fersk pasta
béchamelsaus av 1 liter helmelk
Ca 100g revet parmesan
Litt revet smelteost
KJØTTSAUS
1 middels stor gulrot, hakket
1 selleristilk, finhakket
1 middels stor løk, finhakket
150g kjøttdeig
150g kjøttdeig av svin
75g pancetta eller røkt og saltet bacon
2ss tomatpuré
ca 200g kyllinglever
1 dl tørr hvitvin
50g smør
2 dl kjøttbuljong
salt, pepper og revet muskatnøtt


Skjær pancetta eller bacon I små terninger. Renskjær kyllingleveren for fett og hinner. Grovhakk leveren.
Smelt smøret I en kjele eller panne. Ha I pancetta eller bacon og fres den I 2-3 minutter til det begynner å bli brunt. Tilsett løk, gulrot og selleri og brun det lett. Rør inn kjøttdeig (begge typer) og la den surre til den skifter farge. Brekk opp kjøttet med en tresleiv. Ha I kyllinglever og stek den under omrøring I 2-3 minutter. Rør inn tomatpuré og bland godt. Tilsett vin og buljong. Smak godt til med muskatnøtt, salt og pepper. Kok opp, legg på lokk og la kjøttsausen småkoke på svak varme så lenge som du har mulighet til – helst I 2 timer!
Kok de tørkede lasagneplatene I omganger I rikelig med fosskokende vann, eller etter anvisning på pakken. Ta opp platene med hullsleiv og la dem renne av på et rent kjøkkenhåndkle. Fersk pasta trenger ikke forkoking.
Fordel en tredel av kjøttsausen I formen. Dekk med 4 lasagneplater. Fortsett med ca en tredel av béchamelsausen, dryss over parmesan. Gjenta to ganger til og avslutt med et lag béchamelsaus på toppen. Dryss med parmesan og semlteost. Stek lasagnen ved 180 grader I ca 45minutter, eller til overflaten er brun og boblende. La lasagnen sette seg I 10 min før servering.

MMmm... Til lasagnen drakk vi vinen jeg anbefalte i gårdagens innlegg. Den var slettes ikke verst! Kanskje det går fortere enn jeg trodde å venne seg på å drikke vin igjen? Vinen er iallefall fortsatt godkjent, og egner seg absolutt til lasagne.












1 kommentar:

Ingrid sa...

Mektig imponert, jeg inviterer meg selv på hjemmelaget pasta når som helst! :) Har kokkelert litt sjøl i dag, og det ble de beste ovnsbakte potetene ever, servert med marinert laks og grønnsaker!