fredag 5. mars 2010

Harmoniske skatter

I det fjerne Østen bruker de harmonikuler om halsen på gravide, kulene henger over magen og gir fra seg en svak plingelingeling-lyd som fosteret kan høre fra rundt uke 14! Barnet vil kjenne igjenn lyden av smykket etter fødselen og du kan da sy det inn i en liten pute eller bamse. Trygt og godt for den lille.
Samene her til lands har sine komsekuler, kuler med plingeling festet under som de før i tiden hengte over komsa (ei lita lærvugge) for å beskytte babyen mot vetter og troll og alt som er fælt.

Komsekulene er såvidt jeg har fått med meg ennå en vanlig dåpsgave der nord. Og harmonikulene til Trollsmed er så vakre at jeg gjerne går med et, selv om jeg er nå ferdig med den magen for denne gang. Under neste graviditet blir det ihvertfall et slikt smykke!

Min kjære Svigermor viste meg disse Ammesmykkene i formiddag! Dette hadde jeg aldri hørt om, men TENK at noen har funnet på noe så lurt!!Egne smykker laget for å distrahere de søte små mens de spiser. Min kjæreste lille skatt er notorisk puppklemmer, hun klorer og klemmer og fikler noe helt forferdelig når hun spiser! Da ønsker jeg meg et av disse ammesmykkene fra Trollsmed, så hun kan ha noe fint å tafse på (som ikke er mamman) mens hun spiser. Disse smykkene er laget for å tåle litt, og designeren har testet dem opp til 20 kg! Ingen små deler lille kan sette i halsen, og ingen svake ledd som kan ryke! Ja takk!!





Bildene er lånt fra Trollsmed's sider!

Ingen kommentarer: